শব্দচর্চা গোষ্ঠী

Renaissance         - Mumtaheena Z. Agoto  
Romans                - Nazmul Alam 
Greeks                  - Chytee Chakma 
Edwardians          - Ibrahim
Victorians            - Aonkyanu C. Tomal
Expressionists    - Ila Samajjita 
Empericists          - Anas Bhuiyan
Harlem                 - Kazi Mashfiq Ahmed
Bloomsbury         - Mahmuda Sultana 
10 Young Bengal    - Nafij Al Sheikh

Tasks for Each Group:
1. Each Group shall practice reading Poetry as Performance. The intention of this is to improve interaction with utterance of words. 
2. Each of the 10 Groups will be assigned with a play-text, which they will adapt for performance. 
3. Each Group Member shall make a weekly report of Work-Progress with Vocabulary+Poetry (কাব্যনাটক “বিদায় অভিশাপ”) to the Group Head. 
4. Each Group Head shall report to the assigned one of the four FSD-3 Class-leaders: (01) Ahnaf Raidah, (22) Tofayel Ahmed, (3) Yalid Aman, (4) Saimum Sairas. 
5. Each Class-leader shall report to Fahad once a week about their Group's performance and progress.
6  সকল Group-ই রবীন্দ্রনাথ ঠাকুরের কাব্যনাটক “বিদায় অভিশাপ” উচ্চারন করে পড়বেন। এর ফলে আপনার কন্ঠস্বর ও উচ্চারন উন্নত হবে। পড়ার সঙ্গী হিসাবে দ্বিতীয় কোন একজনকে নিলে পড়াটা ভাল হবে, কারন কবিতায় চরিত্র দুইজন। উচ্চারনের ব্যপারে মহা-সতর্ক থাকুন। 
7. প্রতিদিন ৫টি শব্দ কবিতা থেকে এবং ৫টি শব্দ আপনার পড়ার বই থেকে লিখে রাখুন। 
8. প্রতিদিন ৫টি Phrase বা Expressions যা আপনার ভাল লাগে তা পড়ার বই থেকে লিখুন । 

কবিতার লিস্ট নীচে দেয়া হল। কবিতার ভেতরের ইংরেজী শব্দগুলো নিয়ে ঝামেলায় পড়লে আমাকে জানান বা ডিকশনারী দেখুন।

এক ডজন কবিতা ও কবি 

1. Ode to the Grecian Urn (Keats)
2. Love Song of J. Alfred Profrock (Eliot)
3. Night Mail (Auden)
4. Musee Beaux Arts (Auden)
5. Lady of the Shallot (Tennyson)
6. Dover Beach (Mathew Arnold)
8. To His Coy Mistress (Andrew Marvell)
9. In Praise of Limestone (Auden)
10. The Rime of the Ancient Mariner (Coleridge)
11. Fern Hill (Dylan Thomas)
12. Because I could not stop for Death (Dickinson)


No comments: